Logo - Thimms Funktionel Træning

Forebyg ryg- og hofteproblemer med vores simple øvelser

Ryg- og hofteproblemer er en almindelig komplikation i forbindelse med stillesiddende arbejde eller konstant belastning fra faglært arbejde som malerarbejde, murerarbejde og anlægsgartneri. Imidlertid kan simple øvelser have en positiv effekt på ryg- og hoftesundheden.

En undersøgelse fra (JOSPT) viser, at rygøvelser, der strækker og styrker musklerne i ryggen, kan reducere smerter og forbedre funktionen i lænden (1). En anden undersøgelse fra JOSPT antyder, at hofteøvelser kan forbedre bevægeligheden i hofteleddene og reducere risikoen for hofte-relaterede problemer (2).

Regelmæssig motion kan også have en positiv effekt på ryg- og hoftesundheden. En undersøgelse fra (IJBNPA) fandt frem til, at ved at gå en tur i mindst 30 minutter om dagen, kan du reducere risikoen for lænde-relaterede problemer (3).

En god ryg- og hoftesundhed kan have en stor indvirkning på ens livskvalitet, da det kan hjælpe med at opretholde smertefri bevægelighed og dermed øge ens evne til at udføre dagligdags aktiviteter. Med vores træningskoncept “Træning for livet” betyder det altså, at ingen behøver at stoppe eller begrænse de aktiviteter som vi hver især holder af. Derfor er det vigtigt at tage sig tid til at udføre simple øvelser og inkludere regelmæssig motion for at opretholde god ryg- og hoftesundhed.

4 simple øvelser der virker

Her er vores top 4 øvelser, som kan hjælpe med at forhindre ryg- og hofteproblemer. Skal udføres i nedenstående rækkefølge – 10-12 gentagelser pr. øvelse.

I vores træner-team har vi samlet en kompetencepakke som vil kunne hjælpe dig mod den fremgang du ønsker, uanset dit behov. Derudover har vi et tæt samarbejde med fysioterapeut, Thomas Seerup, fra Fysio-menta.

Nysgerrig på mere viden?

Hvad er funktionel træning? Hvordan kan det hjælpe dig?

Fordele ved holdtræning: Øg motivationen, intensiteten, variationen og forebyg skader

Referencer:

  1. Hides, J. A., Stokes, M. J., Saide, M., Jull, G., & Cooper, D. H. (1994). Long-term follow-up of specific stabilizing exercise in the treatment of chronic low back pain with radiologic diagnosis of spondylolysis or spondylolisthesis. Spine, 19(24), 2835-2841.
  2. Childs, J. D., Piva, S. R., Fritz, J. M., & Delitto, A. (2009). Comparison of 2 rehabilitation approaches in patients with hip osteoarthritis. Physical therapy, 89(7), 722-732.
  3. Van der Ploeg, H. P., Chey, T., Korda, R. J., Banks, E., & Bauman, A. (2012). Sitting time and all-cause mortality risk in 222 492 Australian adults. Archives of internal medicine, 172(6), 494-500.

Kan du lide artiklen?

Del på Facebook
Del på Linkdin

Træningsplan for 
Power Camp

Junior 1

Uge 26, 28 og 30

Junior 2

Uge 27, 29 og 31