Løbende tilmelding: Vil du gerne med på holdet? Skriv til info@thimms.dk
Logo - Thimms Funktionel Træning

Træning for kvinder i overgangsalderen

Overgangsalderen kan være en svær tid for kvinder, og det kan være svært at vide, hvordan man skal håndtere de fysiske og mentale udfordringer, der kan opstå. Heldigvis kan funktionel træning være en effektiv metode til at håndtere nogle af disse udfordringer og forbedre ens generelle velvære.

Træn dig gennem overgangsalderen

Funktionel træning fokuserer på at forbedre ens evne til at udføre daglige aktiviteter med større lethed og komfort, og derved forbedre livskvaliteten. Det involverer øvelser, der typisk arbejder med flere muskelgrupper på én gang og tager udgangspunkt i bevægelser, man typisk udfører i hverdagen. Det er en metode til træning som er særlig god til kvinder i overgangsalderen.

KvindePower - holdtræning Aalborg. 
Træning og overgangsalderen
Træn dig gennem overgangsalderen

En af de store fordele ved funktionel træning i overgangsalderen er, at det kan hjælpe med at reducere nogle af de fysiske symptomer, såsom hedeture og brystsmerter. En undersøgelse fra 2016, offentliggjort i Journal of Women’s Health, viste, at funktionel træning kan reducere hedeture hos kvinder i overgangsalderen. Træning kan desuden hjælpe med at øge muskelstyrken og styrke knoglerne, hvilket kan være vigtigt for at forhindre osteoporose (knogleskørhed), som ofte er fremtrædende for kvinder i denne fase af livet.

Funktionel træning kan også hjælpe med at regulere hormonelle ændringer, såsom ændringer i blodsukkerniveauerne og insulinproduktionen. Endelig kan træning hjælpe med at øge humøret og reducere stress og angst, som også kan være øget i overgangsalderen. En undersøgelse fra 2017, offentliggjort i Journal of Affective Disorders, viste, at træning kan reducere stress og angst hos kvinder i denne alder.

For at få mest muligt ud af træningen kan det være vigtigt at træne regelmæssigt, og at overveje at træne under vejledning af en fysisk træner, på enten hold eller individuelt. Er du nysgerrig på at læse mere omkring et træningsforløb, så kan du blive meget klogere lige her.

Kan du lide artiklen?

Del på Facebook
Del på Linkdin

Træningsplan for 
Power Camp

Junior 1

Uge 26, 28 og 30

Junior 2

Uge 27, 29 og 31