Logo - Thimms Funktionel Træning

Styrketræning for bedre livskvalitet: Bevar bevægeligheden, også når vi bliver ældre

Hvorfor er det vigtigt at styrketræne?

Hvis du er over 40 år, kan du være bekymret for at det er for sent at komme i gang med styrketræning. Men ifølge et nyt studie fra Københavns Universitet er det aldrig for sent at starte på en styrketræningsrejse.

Styrketræning handler om at løfte vægte eller modstand, der er tunge nok til at udfordre dine muskler. Det kan være med vægte, elastikker, eller maskiner i et træningscenter. Gennem styrketræning kan du opbygge muskelmasse og styrke, og dette kan have mange positive effekter på din krop og dit helbred.

Ifølge studiet fra Københavns Universitet kan styrketræning beskytte ældre mod, at nerver og muskler ikke kan tale sammen. Dette er essentielt for at have en velfungerende krop, og kan reducere risikoen for at motorneuronerne i rygmarven dør. Det betyder, at selv hvis du begynder at træne i en sen alder, kan du stadig forbedre din krops funktioner og muskelstørrelse.

ManPower - Holdtræning Aalborg
ManPower hold i THIMMS

Men hvordan kommer du i gang med styrketræning? Det er en god idé at starte med 2-3 træningspas om ugen med simple træningsøvelser, og så øge antallet og sværhedsgraden af øvelser gradvist efterhånden, som du bliver mere fortrolig med træningen. Det er også en god idé at variere din træning, så du ikke træner de samme muskelgrupper hver gang. Funktionel træning kan hjælpe dig med at opnå en balanceret træning, der styrker hele din krop.

Styrketræning er en effektiv måde at holde kroppen ung og stærk, især når vi bliver ældre. Som vi aldres, mindskes muskelmassen, og vi kan opleve, at det bliver sværere at udføre dagligdags aktiviteter. Det er her, styrketræning kommer ind i billedet.

Gennem styrketræning kan vi forbedre forbindelsen mellem vores nerver i rygmarven og muskler, hvilket beskytter vores krops funktionsniveau. Dette er vigtigt for at have en velfungerende krop og mindske risikoen for, at motorneuronerne i rygmarven dør.

Er det for sent at komme i gang med træning?

Det er aldrig for sent at komme i gang med styrketræning. Selv om du starter i en sen alder, kan du stadig se markante forbedringer i styrke og muskelstørrelse. Styrketræning 2-3 gange om ugen giver rigtig gode resultater, selv for mænd i 70 års-alderen.

Bibeholdelse af evnen til at bevæge os selv er en vigtig faktor for vores livskvalitet. At kunne lege og bevæge sig sammen med vores børnebørn er en skøn oplevelse, men det er også vigtigt at kunne være i stand til at udføre de fritidsaktiviteter, vi holder så meget af. Styrketræning kan hjælpe os med at opretholde vores mobilitet og vores evne til at bevæge os selv, selv når vi bliver ældre.

Så hvis du vil holde din krop ung og stærk, er styrketræning en effektiv måde at opnå dette på. Det er aldrig for sent at komme i gang, så start din styrketræning i dag!

Læs mere om vores Oldboys +60 samt ManPower og KvindePower holdforløb lige her.

Kan du lide artiklen?

Del på Facebook
Del på Linkdin

Træningsplan for 
Power Camp

Junior 1

Uge 26, 28 og 30

Junior 2

Uge 27, 29 og 31